חוק צמצום שימוש במזומן

 
 

החוק לצמצום השימוש במזומן נחקק על מנת לנסות לצמצם את הכסף שמגיע לשוק השחור. עד לחקיקת החוקים היה ניתן לשלם במזומן על מגוון רחב של דברים ולנסות להתחמק מתשלום מס. חוק לצמצום השימוש במזומן לדעת רבים הוא אחד מהחוקים החשובים ביותר במדינת ישראל. עם זאת חשוב להבין בדיוק את השלכות החוק והאם ניתן לעקוף אותו במובנים מסוימים. הרי בסוף יש כאלה שיעדיפו לשלם במזומן לא כדי להימנע מתשלומי מס אלא כי זה נוח להם. כל אחד יצטרך לעשות את השיקולים שלו כאשר מדובר על תשלום במזומן של סכומים גבוהים.

מה קובע חוק צמצום שימוש במזומן? 

בעקבות התיקון לחוק שהתחיל מאוגוסט 2022 קבעה המדינה רף ברור בהקשר זה. אנשים יהיו רשאים לשלם במזומן עד 6000 ש"ח לבעלי עסקים במקום 11,000 ש"ח כפי שהיה נהוג קודם לכן. עם זאת תשלום בין אנשים פרטיים יעמוד על 15,000 ש"ח, ולא על 50,000 ש"ח כפי שהיה בעבר. מדובר על חוקים העשויים להגביל את היכולות שלכם, אך עדיין מעניקים מרחב נשימה. לא מדובר על חוקים מחניקים שימנעו מכם לבצע את הפעולות כפי שהייתם רוצים לעשות. עם זאת חובה להכיר את החוק כדי להימנע ממעבר עליו בתום לב. 

מהו העונש לעוברים על חוק זה?

כמו בחוקים אחרים, גם כאן מופעלת ענישה הדרגתית בהתאם לחומרת העבירה. מן הסתם אלה שעוברים על החוק בכמה מאות שקלים לא יענשו כמו אלה שעוברים עליו בעשרות אלפי שקלים. המטרה היא למצוא ענישה מרתיעה מצד אחד, אך גם כזאת שתהיה הגיונית. נכון להיום הענישה כוללת בתוכה קנסות של 15 עד 30 אחוזים מסכום החריגה. במקרה בו מדובר על מצב שקורה בתדירות גבוהה ניתן לקבוע תקופת מאסר של עד 3 שנים.

מהם היתרונות של חוק צמצום שימוש במזומן?

המדינה מבחינתה סבורה כי עם החוק הזה יהיה ניתן לפקח על הכסף השחור שעובר בין אנשים. כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא מסכים לקבל סכום גבוה במזומן ללא שום בקרה. עד לחקיקת החוקים האלה היה קשה מאוד לפקח על מה שקורה במישור הזה. אנשים היו מקבלים עשרות אלפי שקלים במזומן, בחלק מהמקרים גם בלי לדווח בכלל. בו בזמן כסף שחור מגיע באופן כמעט תמידי לעבירות פליליות, לכנופיות ואפילו למשפחות פשע. בזכות החוק אנשים לא יצטרכו לבדוק החזר מס ולבצע פעולות נוספות.

מהי מידת הפגיעה של החוק בעסקים?

צריך להודות ולהגיד את האמת, חוק צמצום שימוש במזומן פוגע בעסקים. בעל עסק לא יכול להרשות לעצמו לעבור על החוק ולקבל סכום שעולה על 6,000 ש"ח במזומן. אם לקוח רוצה לשלם רק במזומן, זה יכול להיות עניין שיהרוס את העסקה כולה. אך בעידן המודרני ישנן חלופות לא פחות טובות, כאלה שאמורות להקנות לעסק שלכם מרחב נשימה. למרות שהחוק לא מיטיב עם העסקים, הוא לא אמור למנוע מהם לבצע עסקאות חשובות.

איך מתגברים על החוק הספציפי הזה? 

הדבר הכי טובה להתמודד עם חוק צמצום שימוש במזומן תהיה על ידי הצעת אפשרויות תשלום נרחבות. כיום ישנם כרטיסי אשראי שהחיוב יורד מחשבון הבנק על המקום. כאן כבר לא תהיה מגבלה, את התשלום תוכלו לבצע בהתאם למסגרת האשראי. בו בזמן תוכלו לשלם על עסקה מסוימת בכמה פעימות – במידה ותרצו לעשות זאת במזומן. מי שחושב מחוץ לקופסה יראה כי החוק לא מאיים באופן מהותי על בעלי העסקים בישראל.   

 
 
זקוקים לעזרה או ייעוץ?
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם
תוכן עניינים
למשרד רואה חשבון בבאר שבע
דרוש/ה מנהל/ת חשבונות
דרישות תפקיד
  1. הנהלת חשבונות מסוג 2 לפחות.
  2. יכולת עבודה בתנאי לחץ.
  3. יחסי אנוש טובים ותודעת שירות גבוהה.
  4. יתרון - ניסיון קודם.
  • המשרה מיועדת לנשים וגברים כאחד.
שלחו לי הודעה 🙂